Altijd actueel

Nieuws
Aanpassingen pseudo-eindheffing fossiele auto’s van de zaak

Stelt u als werkgever vanaf 2027 een personenauto op fossiele brandstof (niet volledig emissievrij) ook voor privégebruik ter beschikking aan een werknemer? Dan moet u in beginsel 12% loonbelasting betalen over de catalogusprijs van de ter beschikking gestelde fossiele personenauto. Deze zogenoemde ‘pseudo-eindheffing’ is een maatregel uit het Belastingplan 2026. Onder privégebruik valt in deze regeling ook het woon-werkverkeer!

Sinds de aankondiging van deze pseudo-eindheffingsregeling is er veel kritiek vanuit de sector, waarbij het kabinet werd gewezen op de nodige knelpunten. Daarom stelt het kabinet de volgende aanpassingen voor:

  1. Geen pseudo-eindheffing voor een vervangende auto tijdens garagebezoek. Deze uitzondering geldt maximaal 14 aaneengesloten kalenderdagen per garagebezoek.
  2. Verlenging van de overgangstermijn van 17 september 2030 naar 1 januari 2031. Daardoor hoeft u uw administratie niet midden in het boekjaar aan te passen. Als u vóór 1 januari 2027 voor het eerste een fossiele auto ter beschikking hebt gesteld, hoeft u tot 1 januari 2031 geen eindheffing te betalen.
  3. Introductie van een beperkte vrijstelling tot 1 januari 2031, waarbij u elk kalenderjaar één keer maximaal 7 aaneengesloten dagen een fossiele personenauto tijdelijk mag aanbieden, zonder eindheffing te betalen. Deze vrijstelling voorkomt dat tijdelijk vervoer, zoals een huurauto, al per 1 januari 2027 volledig elektrisch moet zijn.
  4. Introductie van een vrijstelling voor lesauto’s met handgeschakelde transmissie;
  5. Anticumulatiebepaling om samenloop van de pseudo-eindheffing fossiele personenauto’s en de pseudo-eindheffing ter zake van hoge vertrekvergoedingen te voorkomen.

Tip

Wilt u nog niet overgaan op elektrisch rijden en optimaal gebruikmaken van de overgangstermijn? Zorg er dan voor dat u op 31 december 2026 uw fossiele wagenpark heeft vervangen én ter beschikking heeft gesteld aan uw werknemers.


Bekijk ook